سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عروس ما | اولین و تخصصی ترین مجله عروس و راهنمای عروس

نظر

عروس و مادرشوهر؛ زمانی که ما ازدواج می کنیم و وارد یک زندگی جدید می شویم به گونه ای است که انگار دوباره متولد شده ایم. بسیاری از شرایط تغییر میکند از جمله این شرایط نقش های ما در زندگی جدید است. به قولی (آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت).نقش زن و شوهری،عروس دامادی،مادرشوهر و مادرزنی است مثلا در نقش زن و شوهری در ابتدای کار که دوران نامزدی محسوب می شود به دلیل این که دوست داریم محبوب جلوه کنیم و گهگاهی هم به دلیل خجالت شخصیت واقعی خود را آن طور که باید و شاید به دیگران و به خصوص همسرمان خوب و واضح نشان نمیدهیم و به قولی این محبوب جلوه دادن برایمان گران تمام می شود.

برای مثال اگر مردی عادت به بی نظمی داشته باشد در ابتدا برای خوب جلوه دادن و یا حتی به دلیل شرم از همسر سعی میکند که مرتب و منظم باشد ولی مدتی که میگذرد همـان فرد بی ‌نظمی می شود که از ابتدا بوده و این جاست که مشکلات شروع می شود مگر این که در همان ابتدا تصمیم به ترک عادت خود بکند که کار آسانی نیست.

صحبت در مورد نقش زن و شوهری را به زمان دیگری می سپاریم و برمیگردیم به نقش عروس و مادر شوهر که از ابتدای خلقت اختلاف بین عروس و مادرشوهر تمامی نداشته و نسبت به بقیه نقش ها چالش بیشتری ایجاد میکرده است. البته محور صحبت روی آقا داماد است که بین دو عزیز قرار گرفته دامادی که برای عروس خانم شریک زندگی و برای مادر به نوعی تمام زندگیش است.باما در ادامه این مطلب از عروس ما همراه باشید.

چرا عروس و مادرشوهر با هم بدند؟

الگوی قالبی یا به عبارت بهتر، تصوری که از مادرشوهر یا مادر زن در ایران وجود دارد موجودی غالب است که طرف مقابلش، یعنی داماد و بیشتر عروس را مغلوب و مطیع خود می خواهد و از این جا در ارتباطات بین عروس یا داماد و مادرشوهر یا مادرزن شکلی از روابط پیش می آید که سرانجام به اختلافات بین زن و شوهر می انجامد دعوا و اختلاف هم از این جا شروع می شود که عروس و داماد کلام یا رفتار (گفته ها و اعمال) مادرزن یا مادرشوهر را نوعی دخالت در زندگی خود می دانند و رفتار آنها را اهانت به خود تلقی می کنند از طرف دیگر، مادرزن یا مادرشوهر هم انتظار دارند که عضو تازه خانواده احترام آنها را نگه دارد و جایگاهی خاص برایشان در نظر بگیرد.

به نظر روان شناس ها، پسر برای مادر ثمره تلاش ها و درگیری عاطفی اوست.وقتی می بیند که پسرش به سمت زن دیگری رفته، با خود می اندیشد که مبادا تأثیرش را بر فرزندش از دست داده باشد. او وجوه این تأثیر را در اطاعت قبلی فرزند از خود، در مراقبتی که فرزند از او می کرد و در احترامی که به وی می گذاشت می بیند و چون احساس می کند که پسرش دیگر به حد سابق از وی اطاعت نمی کند و برایش احترام قائل نیست یا به اندازه کافی از او حمایت و مراقبت نمی کند احساس می کند که فرزندش دیگر از وی تأثیر نمی پذیرد.

از سویی…

زن دیگر که در اینجا عروس است هم نمی تواند بپذیرد که شوهرش احساس امنیتی را که انتظار دارد از او دریغ کند و انتظار دارد شوهر صددرصد عشق و محبتش را صرف او کند. از این جاست که تعارض مادرشوهر و عروس بروز می کند. بررسی ها نشان می دهد که حتی اگر عروسی احترام بالایی برای مادرشوهرش قائل باشد و بین آنها کمترین حد تعارض و اختلاف وجود داشته باشد، باز هم از نظر روان شناختی نوعی گسست بین آنها وجود خواهد داشت.

مقالات مرتبط  سرویس طلا ؛ راهنمای صفر تا صد خرید سرویس طلای عروس

روابط عروس و مادرشوهر

راهکارهای برقراری رابطه درست با مادر شوهر

1) در انتخاب همسر دقت کنید.

در انتخاب همسرتان دقت کنید،همسر شما باید بتواند حد و حدود دخالت خانواده اش در زندگی شما را تعیین کند. اگر همسر شما به بلوغ فکری رسیده باشد، به راحتی میتواند مانع از ایجاد مشکل بین شما و مادرشوهرتان شود. منظور از مرد بالغ، مردی است که هنگام مواجهه با مشکلات کنترل خود را از دست نمیدهد و به راحتی میتواند به حل مساله بپردازد.چنین مردی همواره از شما حمایت می کند و در عین حال هرگز به خانواده اش بی احترامی نمیکند.

2) رابطه با همسرتان را تقویت و بهتر کنید.

اشتباهات مادر همسرتان را به پای همسرتان ننویسید. با وجود اینکه همسر و مادرشوهر شما رابطه بسیار عمیق مادر و فرزندی دارند، اما قرار نیست شما فرزندی را به خاطر رفتار نادرست مادرش تنبیه کنید. با همسر خود در مورد ناراحتی پیش آمده صحبت کنید و بدون متهم کردن او، برای حل مشکل راهنمایی بخواهید. از همسر خود بخواهید با احترام و قاطعیت حدود دخالت والدین در زندگی شما را برای خانواده اش مشخص کند.

3) لطفا لطفا خبرچینی نکنید.

خبرچینی برای رابطه عروس و مادر شوهر بسیار مخرب و تخرب کننده است. گفته شد اگر از موضوعی ناراحت هستید حتما با همسرتان در مورد آن صحبت کنید.اما در اینجا میخواهیم به موضوع مهم تری اشاره کنم.اگر همسر شما فردی است که به راحتی گفته هایتان را به مادرش منتقل می کند، سعی کنید با او در مورد رفتارهای غلط یا ناراحت کننده مادرش صحبت نکنید.اگر شرایط برای شما بسیار سخت شد میتوانید از یک روانشناس خوب کمک بگیرید.

4) هدیه بدهید.

برای مادرشوهرتان جملات محبت آمیز بنویسید یا در مناسبت های مختلف به او هدیه بدهید. واژه‌هایتان را خشک و رسمی انتخاب نکنید و کلمات صمیمانه تری به کار ببرید. سالی 2-3 مرتبه مثل روز مادر و روز تولدش برای مادر همسرتان هدیه تهیه کنید.قرار نیست این هدیه بسیار گران قیمت باشد اما قطعا باید کیفیت خوبی داشته باشد،بسیاری از مادر شوهرها از این کار لذت می برند.

5) وارد جنگ روانی با مادر شوهرتان نشوید.

گاهی مادرشوهرها به دلیل مشکلات شخصیتی یا تجربه های تلخی که در زندگی داشته اند، نه تنها با عروس خود بلکه با بسیاری افراد دیگر نیز رفتار نادرستی دارند. ممکن است شما تصور کنید که مادر همسر شما عمدا کارهایی انجام میدهد که به شما آزار برساند. در چنین شرایطی قبل از آنکه هر تصمیمی بگیرید از خود بپرسید: «او میخواهد مرا اذیت کند، آیا من دارم مطابق میل او عمل می کنم؟ آیا اجازه میدهم رفتارهای او مرا آزاد دهد؟» اگر پاسخ این سوال منفی است یعنی شما کنترل زندگی خود را در دست دارید و میتوانید مشکلات را به تنهایی مدیریت کنید. در صورتی که پاسخ شما مثبت است،توصیه می کنیم هر چه سریعتر به یک روانشناس مراجعه نمایید.

6) اجازه ندهید همسرتان به مادرش بی احترامی کند.

همسر شما نباید کوچکترین بی احترامی به مادرش کند،حتی اگر تصمیم گرفتید با مادر شوهرتان قطع رابطه کنید.از او تقاضا کنید به مادرش سر بزند و رفتارهای یک فرزند صالح را در قبال مادرش انجام دهد. این موضوع علاوه بر اینکه رضایت خداوند را در پی دارد باعث می شود فرزندان شما نیز یاد بگیرند که تحت هر شرایطی باید احترام والدین خود را داشته باشند.

چرا رابطه با خانواده همسر اهمیت دارد؟

عروس خانم ها در برابر مسئله برقراری رابطه صحیح با خانواده همسر رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهند. عده ای سعی می کنند تا با دور کردن همسرشان از خانواده و مادرش، او را برای خود نگه دارند و تلاش می کنند به کلی رابطه خود و همسرشان را با خانواده او قطع کنند.عده دیگری رابطه کج دار و مریزی را در پیش می گیرند و با هر بار برخورد با خانواده همسر یا دیداری که ممکن است پیش بیاید دعوا و درگیری به راه می اندازند و هزینه دیدار و رابطه با خانواده همسرشان را آنقدر بالا می برند که تنها به قدر ضرورت و اجبار باقی بماند.

مقالات مرتبط  ساعت ایستاده ؛ راهنمای صفر تا صد خرید ساعت ایستاده + بورس خرید و قیمت

عده ای هم دوستانه و از سر محبت سعی می کنند تا رابطه ای سالم و محبت آمیز با خانواده همسرشان داشته باشند. اگر شما از 2 دسته اول هستید باید بدانید که خود و خانواده تان را از مزایای زیادی محروم می کنید و بار سنگینی را به دوش خود می گذارید.مسئله ای که در اینجا وجود دارد حق والدین بر فرزندان و اثر وضعی خیر و برکت دعا و رضایت آنها یا خدای ناکرده نارضایتی و دلخوری آنها از فرزندان است که دنیا و آخرت شما و همسر و فرزندانتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

حتی اگر شما موفق شوید…

بطور کامل رابطه همسر و فرزندانتان را با خانواده همسرتان قطع کنید و این کار تأثیری بر روابط فی مابین شما و او نگذارد (که البته این تقریبا غیرممکن است) سنگینی بار قطع صله رحم و دور کردن یک مادر و فرزند از یکدیگر و بار گناه این مسئولیت بر دوش شما سنگینی خواهد کرد و علاوه بر بار گناه و مسئولیت آن، اثرات نامطلوب آنی و لحظه ای در این دنیا و بر زندگی شما و فرزندانتان خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، دوری از خانواده همسر شما نه‌تنها می‌تواند شما را از مزایایی همچون حمایت مادی و معنوی در مشکلات، نگهداری از فرزندان در مواقع خاص و مزایایی از این دست محروم کند بلکه فرزندان شما را از بخش مهمی از هویت و اصالت خود و فرایند اجتماعی شدنشان محروم می کند. رابطه با خانواده همسر و اقوام باعث می شود احساس هویت در بچه ها تقویت شده و آنها شخصیت و اصالت خانوادگی کسب کنند و غیرمستقیم از اثرات تربیتی حضور در جمع خانواده استفاده کنند.

اختلاف عروس و مادرشوهر

نکات مهم و قابل توجه در مورد رابطه عروس با مادر شوهر

  1. به مادر همسرتان بیشتر از مادر خود احترام بگذارید.حریم ها را حفظ کنید و بیشتر از صمیمت به احترام در رابطه اهمیت دهید.
  2. وقتی مادرشوهر به خانه شما می آید کنارش بنشینید، با او حرف بزنید و اگر میخواهد هنگام تهیه غذا به شما کمک کند، جلوی او را نگیرید. بدین ترتیب میتوانید همدیگر را بهتر بشناسید و روابط صمیمانه تری داشته باشید.
  3. هر توصیه ای را به عنوان یک حمله شخصی نپندارید و در مقابل نصیحت‌هایش گارد نگیرید.
  4. لازم است برای شادابی خودتان هم که شده از کنار بعضی حرف ها راحت بگذرید.
  5. با در نظر گرفتن سه عنصر صمیمیت، دوست داشتن و تعهد، یک رابطه خوب با مادرشوهرتان برنامه ریزی کنید. فکرهای بد، قدرت تشخیص درست را از شما می‌گیرد و تصمیم گیری برایتان سخت می شود.
  6. حسادت مادر شوهرتان را تحریک نکنید. رفتارهایی مثل در آغوش کشیدن و بوسیدن همسرتان در حضور دیگران و به ویژه مادر همسرتان، میتواند حسادت او را تحریک کند.
  7. در بحث های خانوادگی خانواده هسر خود شرکت نکنید و از اظهار نظر کردن جدا خودداری کنید.
  8. حتما گاه گاهی به دیدار خانواده همسرتان بروید و اگر به هر دلیلی نتوانستید این کار را بکنید تلفنی جویای حال آنها شوید.
  9. در حضور مادر شوهر از شوهرتان بدگویی نکنید.
  10. هرگاه تحت تاثیر محبت های او قرار گرفتید آنرا به شوهرتان بگویید تا او بداند که مادرش را دوست دارید.
  11. با سردی با او حرف نزنید و سعی کنید دوستانه‌تر باشید.
  12. هرگز مانع رفتن شوهرتان به تنهایی به منزل پدریش نشوید.
  13. خودتان را مصون از اشتباه ندانید.گاهی لازم است به درون خود نگاه بیاندازید و ببینید آیا کاملا درست عمل کرده‌اید یا خیر؟

 

منبع: بخش روانشناسی ازدواج مجله عروس ما